*

karkot Kaikki ei ole miltä näyttää.

Miksei opi - omaa vastuuta ja palaute oppilaalle

Palaute on välttämätön elementti ihmisen oppimisessa. Mitä parempi ja oikeampi palaute on, sitä tehokkaampaa oppiminen on. Palaute kohdistuu aina tuotoksiin ei henkilöihin. Oikeaan osuvaan palautteeseen ei tarvitse välttämättä rakentaa kehystä, kuten hampurilaispalautteen suosijat antavat ymmärtää – hampurilaispalautteessa ensin kerrotaan jotain positiivista ja sitten pihvi, asia, joka halutaan kertoa palautteena ja sitten taas jotain positiivista. Suoraan asiaan meneminen on reilu tapa antaa palautetta.

Aiheen tälle kirjoitukselle sain lukemastani uutisesta – joku sanoi, että pojilla on omakin vastuu siitä, että he eivät opi kunnolla lukemaan, mutta samaan hengenvetoon ko. kommentoija ei halunnut syyllistää poikia. Ketä pitää syyllistää – yhteiskuntaa? On totta, että koulu ei tarjoa pojille luontevaa kasvuympäristöä, koska ko. laitoksessa eletään maailmassa, jossa toiset, tytöt ovat kehityksessä vuoden pari edellä ja sisällöt tukevat tyttöjen oppimista – opettajista puhumattakaan. Kymmeniä vuosia sitten tehtiin päätöksiä naisten tasa-arvon nimissä, jotka johtivat opettajiston naisistumiseen.

Vaikka asetelma on jossain määrin epäreilu poikia kohtaan, niin ei se poista poikien vastuuta omasta oppimisesta. Väittäisin, että vika on palautteessa. Niin kotona, koulussa ja opetushallituksessakin päädytään silittelemään ’poika ressukoiden potkittuja päitä’. Koulun ja vanhempien pitäisi vastuuttaa pojat ponnistelemaan lukemisen oppimiseksi. Menisin jopa niin pitkälle, että pojille pitäisi tarjota luettavaksi oikeita seikkailukirjoja opettavaisten sukupuolten tasa-arvoon tähtäävien yhteiskunnallisesti kantaa ottavien kertomusten sijasta. Maailman parantamisen oppii myöhemmin, jos osaa lukea.

Samaan pakettiin kuuluvat ns. vihapuheet. Jos ei osaa kunnolla lukea, niin ei voi saada omakohtaista tietoa maailmasta eikä erottaa tosia asioita vaihtoehtoisista faktoista. Silloin on erilaisten ’saarnaajien armoilla’ ja oppii mallioppimisen kautta käytetyn ’saarnakielen’, jossa vilisee alatyylisiä huomautuksia, uhkauksia, salaliittoteorioita ja typeriä väitteitä. Koulun tehtävänä on opettaa erilaisiin tilanteisiin sopivaa kielenkäyttöä ja kirjoittamista. Reilu palaute ilman ’hampurilaisia’ auttaa asiassa.

Koulun palautteen antamisen epäonnistumisesta kertoo ”flat earth” -liike, jonka mukaan maa on litteä – joissakin maissa ’saarnaajiaan’ seuraten kymmeniä prosentteja koululaisista pitää maata litteänä. Järjen ja tieteen tulosten ignoroiminen, hylkääminen on uusi ’totuus’. On totta, että tiede edistyy ja muuttuu, mutta suurin osa siitäkin materiaalista, jota opiskelin 60 vuotta sitten on voimissaan.

Erilaisten uskonnollisten suuntausten näkemyksille ei voi mitään – vai voiko? Koulu ei ole uskontojen temmellyskenttä, vaan tarkoituksena on opettaa asioita, jotka tällä hetkellä tiedetään. Palautetta uskonasioissa voi antaa kertomalla sen, missä kohdin uskonto ja tieteellinen tieto on ristiriidassa. Jollei uskontojen haitallisia vaikutusta saada aisoihin, niin äärimmäinen keino on lopettaa kaikenlainen uskontojen opettaminen koulussa. Tilalle on tarjolla vaikkapa ihmisyysopintoja.

Jo 1970-luvulla ennustettiin, että koululaitos joutuu motivaatiokriisiin – sitä kriisiä eletään. Tietokoneiden hakukoneet antavat ’vastauksen’ kaiken maailman kysymyksiin. Sääntönä on – mitä kysyy, sellaisia vastauksia saa. Otsikoiden lukeminen ei riitä. Paneutuminen syvällisesti johonkin asiaan auttaa myös lukemaan oppimisessa. Täytyy osata arvioida, onko luettu teksti tosiasioita vai huuhaata. Arvioinnin tueksi tarvitaan opettajien antamaa palautetta.

Vääränlainen palaute netissä on sääntö ei poikkeus. Jos kirjoittaa väärällä tavalla lapsi saa palautetta – ilmiötä sanotaan myös kiusaamiseksi. Täytyy sopeutua joukkoon ja jos luku- ja kirjoitustaito on huono, niin liikkumatilaa ei ole – joutuu käyttämään mallinaan muiden kirjoituksia. Opitaan ’oikea tapa’ mollata ja kiusata toisia – opitaan vihjaamaan ilkeästi toisten ominaisuuksista. Koulussa pitäisi ottaa esimerkiksi netistä lasten kirjoituksia ja analysoida niitä ja kertoa, mikä on sopivaa ja mikä ei. Varmaankin jotkut fiksut opettajat tekevät jo sillä tavalla.

Vastuu omasta elämastä ja tämän vastuun siirtäminen oppilaalle pitäisi olla koulun keskeisimpiä tavoitteita – omavastuuta ei voi poistaa millään poliittisilla tai uskonnollisilla agendoilla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän karkot kuva
Kari Kotiranta

Koulujen vastuukasvatuksen puute ja puutteellinen palaute siirtää vastuuta yksilöltä yhteiskunnalle. Katselin televisiosta ohjelmaa 1970-luvun Kuubasta – ohjelmassa haastateltiin viime vuonna kuollutta Fidelin vanhinta veljeä Ramon Castroa. Hän sanoi, että ihmiselle on tärkeää, että hän voi hankkia elantonsa tekemällä työtä eikä ole rikkailta saatavien almujen varassa. Vaikka sosialismissa on tärkeää yhteisöllisyys ja yhteiskunnan merkitys, niin tärkeä on myös, että ihmiset ovat oman elämänsä subjekteja, toimijoita.

Suomalaisessa koulupolitiikassa täytyy asettaa ja on asetettu kysymyksiä uudelleen – olemmeko kasvattamassa lapsista lammaslaumaa, joka kulkee minkä tahansa johtajan perässä vai olemmeko kasvattamassa sivistyneitä yksilöitä, jotka ovat oman elämänsä subjekteja. Avainsana on yhteistyö - koulussa ja koulun ulkopuolella. Lisäksi tulee vastuu omasta elämästä ja omista tekemisistä.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Olen isolta osalta samaa mieltä, jokseenkin vain pidän nykypäivän kotikasvatusta juurisyynä ongelmiin, lastensuojelulakia joka vie vanhemmilta työkalut kurinpitoon.

Olen viimeiset 2 viikkoa todistanut henk.koht tämän lain tuotosten toimintaa, aloitin 18 vuoden työssäolon jälkeen hakemaan lisää tietoa ja taitoa koulunpenkiltä jossa myös 16-19 vuotiaat äidin pikku pallerot tuijottavat kännykkää, ei ole edes kynää mukana saati paperia muistiinpanoille, koulukirjoista ei tietoakaan, luokassa on 3-4 oppilasta jotka selkeästi paneutuvat opintoihin ja osaavat vastata kysymyksiinkin, 31 oppilaasta noin 19 on paikalla päivittäin mukaanlukien 3 aikuisopiskelijaa.
Eikä pakottaminen muuta asiaa, vapaaehtoisuudella on merkittävä rooli opiskelussa ja muussakin elämässä.

Surullista, kun itse tietää millainen elämä näillä jotka eivät välitä on edessä, tuskin he itse tajuavat että vuodet mitä he heittävät hukkaan kostautuu moninkertaisesti ajassa että rahassa, toisaalta vähemmän kilpailua tämän alan töistä minulle.

Jotkin näistä onnistuvat pääsemään nippa nappa koulusta läpi ja päätyvät vuokrafirmojen listoille, kuulin juuri yrittäjältä että oli 2 päivää katsonut tälläisen perään, ei osannut edes tyhjentää imuria, pääsi siis takaisin kotiinsa odottamaan seuraavaa työtarjousta vuokrayritykseltä.

"Vastuu omasta elämastä ja tämän vastuun siirtäminen oppilaalle pitäisi olla koulun keskeisimpiä tavoitteita – omavastuuta ei voi poistaa millään poliittisilla tai uskonnollisilla agendoilla."

Tuleva ammattikoulureformi yrittää toteuttaa jotain tämänlaista, yhtenä kohtana opiskelijalle tulee vastuu raportoida päivittäin suoritteista järjestelmän päiväkirjaan, ilman niitä ei valmistu.

Mutta en halua antaa opettajille täyttä synninpäästöä, opettajia on eri tasoisia, eri ajattelumaailmalla varustettuina. Jos heitän esimerkin opettajasta jolle piti toistuvasti huomauttaa heikosta käsialasta, mitä hän kirjoitti taullulle muistutti hieroglyfejä ja hän syytti oppilaita tästä, päätyivät pitämään 200 oppilasta huonoina lukemaan yhden opettajan tunneilla kun piti kollegan persettä suojella. Se vahinko mikä tapahtui monille oppilaille aineen oppimisessa tuon opettajan narsismin seurauksena mahdollisesti vaikuttaa tänä päivänäkin.

Käyttäjän karkot kuva
Kari Kotiranta

Ehkä yksi vastaus esiin tuomiisi ongelmiin on puutteellinen palaute. Opettaja on 'parempi' opettaja, kun ei niuhota tekemättömien tehtävien kanssa ja hyväksyy hutiloidun työn. Rehellinen palaute vaatii antajaltaan rohkeutta ja kykyä hoitaa palautteen jälkitilanne niin, että oppija parantaa oppimista ja työn tasoa. 'Kukaan ei tee mitään , jos et itse tee' siinä tulee vastuu ja itseohjautuvuus mukaan kuvioihin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset