karkot Kaikki ei ole miltä näyttää.

Lääkärissä Forssassa

  • Vaihtoehto lääkärille?
    Vaihtoehto lääkärille?

 

Keväällä, kun jäin eläkkeelle Sastamalasta, mietin pitkään minne menisin kirjoille – vaihtoehtoja oli kaksi Keuruu ja Forssa. Kirjoitin pähkäilyistäni jutun Suur-Keuruun sanomiin, jossa vertailin terveydenhuollon palveluita noiden kahden kunnan välillä - tosin ihan huhupuheiden varassa. Kotikaupungiksi tuli monien keskustelujen jälkeen Forssa.

 

Sitten koitti aika, että verenpainelääkkeet oli lopussa, polvia särki ja vanhan miehen taudit vaivasivat – piti mennä lääkärille Forssaan. Forssa on jaettu terveys piireihin tai ryhmiin. Niitä taitaa olla kolme ja asuinpaikan perusteella kuuluin 1. ryhmään ja sen perusteella määräytyi oma lääkäri.

 

Ajanvarauksen nettisivun alussa oli teksti: ”Haluamme palvella asiakkaitamme yksilöllisesti ja vastuullisesti ja noudattaa sovittuja vastaanottoaikoja.” Tuumin, että mitähän tuo tarkoittaa – onkohan se niitä korulauseita. Puhelin tai itseasiassa luurit korville ja skypettelemään. Kerroin asiani ja vastaanottovirkailija kertoi, että valitettavasti tälle viikolle ei ole aikoja minun omalääkärilleni, miten olisi ensiviikolla - miten teille sopii. Täh, ei aikoja tälle viikolle! Olin lukenut viikkojen jonoista terveyskeskukseen, mutta ystävät valistivat jälkeenpäin että ei Forssassa. Kerroin, että tulisin mielelläni kahden viikon kuluttua ja aika järjestyi. Pieni kysymys miten teille sopii yllätti ja lämmitti – ehkä ajanvarauksen nettisivun lause tarkoittikin yksilöllistä palvelua.

 

Päivää ennen lääkärin vastaanottoa vastaanottoapulainen soittaa, että omalääkäri on huomenna estyneenä ja pahoittelee tilannetta. Lääkärille pääsisi vasta seuraavana päivänä, mutta jos on kiire, niin asia voidaan hoitaa kyllä muiden lääkärien toimesta. Minä olin menossa seuraavana päivänä kuitenkin Helsinkiin ja lopputuloksena oli lääkärikäynti päivän päästä. Useasti organisaatiot epäonnistuvat poikkeustilanteiden hoitamisessa, mutta ystävällinen vastaanottoapulainen ansaitsee täydet pisteet loistavasta suorituksesta.

 

Vastaanottoapulainen ryhmän 1 luukulla hymyili ja kyseli puuttuvia perustietoja ja sitten penkille istumaan ja odottamaan. Lääkärin vastaanotolle pääsy oli 15 minuuttia myöhässä. Odotellessani totesin hämmästyttävän ilmiön – ohikulkevat terveydenhuollon ihmiset tervehtivät – minuakin – tuli jotenkin kotoinen olo. Sitten huomioni kiinnittyi seinällä olevaan tekstitauluun, jossa kerrottiin terveydenhuollon laatutavoitteet ja toimintatavat. Tauluja oli pitkin käytäviä ja niitä aivan ilmiselvästi myös noudatettiin. Odotusta käytävällä kevensi televisio, jossa oli menossa Kiminkisen juttu – en tiedä oliko sattuma vai olivatko nauhoitettuja.

 

Lääkäri kutsui sisälle ja pahoitteli myöhässä oloaan. Seuraavaksi hän kyseli käynnin syytä. Kerroin, että pääasiallisin syy on verenpainelääkkeet ja niiden loppuminen. Levittelin paperini pöydälle mm. keväiset laboratoriotulokset. Pidän itselläni terveyskansiota, johon kokoan kaikki minua koskevan tiedon terveydentilastani ja epäsopivista lääkkeistä. En luota terveydenhuollon tietojärjestelmiin. Nytkin olisi tullut viivästyksiä, jos olisi jouduttu pyytämään tietoja Sastamalasta tai sitten olisi otettu turhia laboratoriokokeita.

 

Lääkäri, Riikka oli oikein mukava ja pätevän oloinen. Muodosti hetkessä kokonaiskuvan minun tilanteestani. Kuunteli keuhkot, sydämen ja kaulavaltimot. Tutki eturauhasen tunnustelemalla ja polven hoidosta keskusteltiin. Yllättävää oli, että tämä nuori lääkäri osasi tehdä diagnoosia perinteisiä yleislääkärin taitoja hyödyntäen. Yleensä lääkäri vain lähettävät jonnekin jatkotutkimuksiin. Kaikkein tärkeintä potilaan kannalta oli se, että hän osasi tehdä kysymyksiä, jotka tuntuivat merkityksellisiltä. Laboratoriokokeisiin tuli lähete maaliskuulle ja jos ei mitään erikoista ei silloin ilmene, niin jatketaan samaan malliin kuin ennenkin. Tällä lääkärillä käynti vakuutti.

 

Keskeinen asia terveydenhoidossa on se, miten järjestelmä palvelee ihmisiä. Ei voida ajatella, että toimintaa toteutettaisiin pelkästään talouden ehdoilla. Forssan seudun terveydenhuollon kuntayhtymän terveydenhoitojärjestelmä osoittaa kuitenkin, että hyvää voi saada kohtuullisilla kustannuksilla - käynti lääkärillä vahvisti tätä käsitystä. Hyvä organisointi vähentää turhaa ja päällekkäistä työtä. Esimerkkinä kustannuksista voisi mainita, että Keuruulla perusterveydenhoito maksaa asukasta kohti 71% enemmän kuin Forssassa. Linkki viittaa tilastoon, jossa on kerrottuna näitä lukuja. http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/soster/asiakasmaksut-talou...

 

Epilogi. Kerroin ystävilleni Forssassa, että olin vaikuttunut terveydenhuoltojärjestelmästä ja kohtaamastani ammattitaidosta sekä kirjoittavani asiasta blogissani – vastauksena oli ilkikurinen huomautus siitä, että elä kirjoita mitään positiivista: ”Forssalta menee pian maine valtakunnan johtavana persläpenä ja kaiken maailman ihmiset haluavat pian tulla tänne.”

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän karkot kuva
Kari Kotiranta

Forssan seudun terveydenhuollon kuntayhtymän palautteiden käsittelykin toimi. Lähetin blogin linkin palautteeksi yleisosoitteeseen ja parin kolmen tunnin päästä tuli vastaus. Lainaan lauseen siitä: "Kiitos palautteesta, se on otettu vastaan ja toimitetaan tiedoksi asianomaiseen yksikköön ja esimiehille sekä johtoryhmään, jossa kaikki palautteet myös käydään läpi."

Ehdottaisin monille organisaatioille vierailua Forssassa ja tutustumista siihen, miten asiat oikeasti tehdään.

Toimituksen poiminnat