karkot Kaikki ei ole miltä näyttää.

 Grundtvig-oppimiskumppanuus

  • Partnerien kokous - Espanjan koordinaattori osallistuu Skypen välityksellä.
    Partnerien kokous - Espanjan koordinaattori osallistuu Skypen välityksellä.
  • Liput kuvaavat hyvin kansainvälisyyttä.
    Liput kuvaavat hyvin kansainvälisyyttä.
 

Taasko EU. Oppimiskumppanuus on EU:n rahoittama oppilaitosten välinen yhteistyömuoto.

 

Udine on pieni kaupunki Italiassa - Venetsiasta 100 km pohjoiseen. Universitá delle LiberEtá del FVG on aikuisoppilaitos ja sen vuoro on nyt 22.-23.5.2012 järjestää maitten välinen kokous Natur(s)_AL hankeessa. Suomesta mukana on Sastamalan Opiston edustajia kaikkiaan 11. Periaatteessa kuka tahansa opiston opiskelija, joka oli osallistunut luonnontieteen kursseille olisi voinut tulla valituksi mukaan matka-avustuksen turvin. Kokousedustajia on mukana kuudesta maasta (Espanja, Italia, Portugali, Suomi, Turkki ja UK) yhteensä noin 40.

 

Tätä kirjoitettaessa ensimmäinen kokouspäivä on takana. Päivä koostui kokousedustajien alustuksista, suunnittelukokouksesta ja tutustumiskäynneistä.

 

Turkissakin isot muoviset vesipullot ovat jätettä – niitä ei voi palauttaa. Tosyassa (Ankarasta 300 km luoteeseen) olevan peruskoulua vastaavan koulun oppilaat olivat tehneet niistä kukkaistutuksia kiviaitoihin. Istutukseen tarvitaan osittain halkaistu pullo, multaa, narua ja tietysti kasveja. Kun rakennelmat ripustetaan muurille, niin puutarha on valmis.

 

Sastamalan Opiston opiskelijat esittelivät Suomessa pidettyjä kursseja. Yhdellä monista Natur(s)_AL -kursseista osan ottajat olivat perehtyneet vihersisustamiseen. Kurssilta oli saatu paljon ideoita kasvien käyttämiseen kotona tilan jakajina, koristeina yms. Toisella esitellyllä kurssilla oli perehdytty tähtien katseluun ja revontuliin. Sastamalan Opiston panoksena oli näiden lisäksi syksyllä kerättyihin tietoihin perustuva tutkimus siitä, miten kestävä kehitys ymmärretään eri partnerimaissa.

 

Isäntämaan Italian ja Espanjan ryhmät olivat olleet Skypen avulla yhteydessä toisiinsa. Tietotekniikan käyttö kommunikaatiossa oli myös yksi luonnontieteiden ryhmän toiminta tavoista. Skype-keskustelun sisältönä olivat olleet mm. villit yrtit ja yrtit. Espanjan Gironasta tulleet osallistujat esittelivät myös kukkaisviikkoa, jolloin vierailla ihmisillä oli mahdollisuus päästä toistensa puutarhoja katsomaan.

 

Meneillään olevassa kokouksessa Italialaiset esittelivät ensin yrttejä ja sitten tutustuttiin keittiössä siihen miten niistä saadaan maukas keitto. Varoituskin saatiin: kaikki kasvit eivät suinkaan ole syötäviä – osa on tappavan myrkyllisiä.

 

Iltapäivän tutustumiskierroksella käytiin ensin julkisessa puutarhassa, jossa kaupunkilaisilla oli kasvimaa, joissa kasvoi yrttejä, tomaatteja, mansikoita jne. Puutarhan hoito oli kuulemma sosiaalista toimintaa ja viljelykset tulivat hoidettua keskustelun lomassa. Koululaisilla oli myös oma osa kasvimaasta.

 

Toisena kohteena oli vierailu Palladion venetsialaista perhettä varten suunnittelema villa. Rakennus oli peräisin 1400-luvulta. Rakennusta ympäröi puutarha. Nykyinen käyttö oli matkailullinen. Myynnissä oli mm. itse tehtyä laventeli öljyä. Matkailijat voivat myös yöpyä ko. Villassa.

 

Miksi oppimiskumppanuus on tärkeä?

 

Oppilaitokset oppivat toisiltaan uusia opetustapoja ja menetelmiä. Vaihdetaan ideoita ja arvioidaan niiden käyttökelpoisuutta omassa toiminnassa. Opitaan tuntemaan eri maiden kulttuureja. Tämä on erityisen tärkeää Euroopan tulevaisuuden kannata. Muodostuu ystävyyssuhteita toisten maiden kansalaisiin. Syntyy aitoa ymmärrystä mututuntuman asemasta.

 

Sastamalan kaupungin alueella oppimiskumppanuuksien vaikutusten piirissä on satoja ihmisiä ja sillä on oikeasti merkitystä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat